سلامت گردی چیست
بازدیدها: 762

سلامت گردی چیست؟

گردشـگری سـلامت یا سلامت گردی یکی از شاخه های صنعت گردشگری است که بـا توجـه بـه افـزایش سطح اگاهی و رفاه در جهان به یک کسب و کـار بـروز و پـر رونق در آمده است. گردشگری سلامت، سفری سازمان یافتـه از محیط زندگی فرد بـه مکـانی دیگـر اسـت کـه بـه منظـور بهبـود و دستیابی مجدد به سلامت جسمی و روحی فـرد صـورت مـی پـذیرد.

تاریخچه سلامت گردی

سابقه گردشگری سلامت را با توجه بـه افسـانه هـا و روایـت هـایی تاریخی که در آن افراد متعددی با سفر به سرزمین های دور دسـت در پـی روش های درمانی و اکسیرهای جوانی و زیبایی بوده اند، مـی تـوان هم ارز و هم سابقه با خود پزشکی دانست. بر اساس نظریه برخی از کارشناسان اولین سفرهای سلامت به یونان باستان بازگذشته و یونانی ها نخستین افرادی بودند که برای انجام درمان و سلامت به سرزمین های مختلف سفر می کردند.

سلامت گردی امروز

در سـال هـای اخیـر گردشگری سلامت در کشورهای متعددی اعم از توسـعه یافتـه و در حال توسعه مورد توجه قرار گرفته است. شکل بسـیار مـدرن از گردشگری سلامت سفر افراد به خارج از کشور بـرای بهـره گیـری از خدمات سلامت مؤسساتی اسـت کـه در حرفـه خودشـان شـهرت جهانی دارند. هر گردشگر سلامت سه برابر یـک گردشـگر معمـولی، موجب ورود ارز به کشور میشود. کشور ایران نیز بر اساس اهـداف توسعه چشم انداز ۲۰ ساله خود در افـق ۱۴۰۴ بنا دارد تا به یکـی از قطـب هـای اصلی گردشگری سلامت در منطقه تبدیل شود.

سلامت گردی

عوامل مواثر در رشد گردشگری سلامت

عواملی که باعث ایجاد تقاضا بـرای گردشگری سلامت میشوند عبارتند از: قیمت کمتـر خدمات در کشور یا شهر مقصد، جسـت و جـو برای یافتن کیفیت بهتر درمان، توجه به مسائلی از قبیل فرهنگ و زبان، دسترسی آسان به اطلاعات، بیمه های درمانی ناکارآمد، ظهـور فناوری اطلاعات و ارتباطات، وجود طب جایگزین، روش های جدید درمان، رشد صنایع حمل و نقـل هـوایی ٫ هتـل داری ٫ مخـابرات و حریم محرمانه اطلاعات بیمار. با رجوع به آمار و داده های صـنعت گردشـگری میتوان گفت که گردشگران راضی مکـان هـایی را که به آنجا سفر کرده اند به سایرین توصیه خواهند کرد که این امر یکی از ارزانترین و تأثیرگذارترین انـواع بازاریـابی پیشرفته است.

زیرمجموعه های سلامت گردی

گردشگری سلامت شامل زیرمجموعه های متنوعی مانند گردشگری درمانی، مراقبت و نقاهت، درمان های غیر متعارف، درمان های پزشکی، جراحی، ازمایشگاهی و تشخیصی، روحی و روانی، طب سنتی، طب سورنی، انژی درمانی، یوگا، مدیتیشن و گردشگری پیشگیرانه است. در این نوع گردشگری مداخلات پزشکی شرط است.

 

گردشگری پزشکی

سفر به قصد درمان یک بیماری جسمی یا انجام عمل جراحی تحت نظارت پزشکی در بیمارستان‌ها یا مراکز درمانی.

چرا مردم گردشگری پزشکی را انتخاب می کنند؟

برای سفر به خارج از کشور و دریافت خدمات درمانی از کشور مقصد دلایل زیادی وجود دارد. این دلایل می تواند به وضعیت خدمات درمانی در محل زندگی و شرایط پزشکی شما بستگی داشته باشد که عبارتند از:

  • هزینه کمتر– گاهی اوقات هزینه های درمان در محل زندگی افراد بالاتر از مناطق دیگر است و همین باعث می شود که جمعیت کثیری برای دریافت خدمات درمانی به کشورها و مناطق دیگر سفر کنند.
  • روش های درمانی جدید– گاهی اوقات در کشور های دیگر روش های درمانی بهتری موجود است که در محل زندگی بیمار وجود ندارد و همین باعث می شود که او برای بهرمند شدن از روش های جدید تر سفر کند.
  • خدمات تخصصی– گاهی اوقات بعضی از کشور ها در زمینه های خاصی مانند جراحی های زیبایی یا دندانپزشکی مهارت بیشتری نسبت به سایر کشورها پیدا می کنند و به همین دلیل گردشگران زیادی را به خود جذب می کنند.
  • ماندن در صف انتظار– در بعضی از کشورها مانند کانادا چون بیماران برای دریافت بعضی از خدمات درمانی باید مدت زیادی صبر کنند ترجیح می دهند در مناطق دیگری به دنبال خدمات پزشکی باشند.

گردشگری درمانی

سفر با هدف درمان یک بیماری معین یا گذراندن دورۀ نقاهت تحت نظارت پزشکی با بهره‌گیری از منابع درمانی طبیعی نظیر چشمه‌های معدنی و گرم، دریاچه‌های نمک، خورشید و غیره.

 

گردشگری پزشکیگردشگری تندرستی یا پیشگیرانه

مسافرت به دهکده‌های سلامت و اسپاها برای رهایی از تنش‌های زندگی روزمره و تجدید قوا بدون دخالت و نظارت پزشکی. در این حالت گردشگر هیچ نوع ناراحتی  و بیماری جسمی ندارد.

گردشگری تندرستی

به سه دسته اسپاهای زیبایی، اقامتگاه‌های سبک زندگی و گردشگری معنوی تقسیم می‌شوند.

فواید مهم گردشگری تندرستی

۱. تقویت خواب

در سراسر جهان افراد زیادی دچار مشکلات خواب هستند، چنین مسئله ای قطعا در تصمیم گیری تمرکز و عملکرد روزانه آنها نقش اساسی دارد، کار مراکز گردشگری تندرستی ارائه آموش هایی برای بهبود کیفیت خواب افراد است.

۲. آگاهی از تغذیه

افرادی که با نگرانی و اضطراب غذا می خورند یا رژیم غذایی خوبی ندارند، برای حفظ تندرستی خود نیازمند کسب آگاهی بیشتر اند، هدف گردشگری تندرستی نیز پیشگیری از بروز بیماری ها تعریف شده، حفظ رژیم غذایی ارگانیک و سم زدایی قندی از نمونه های قابل ذکر آن می باشد.

۳. فعالیت به جای انفعال

به خوبی می دانیم که زندگی مدرن عامل مهم تشدید بی تحرکی هاست، گردشگری تندرستی این سیکل را برعکس می کند، یوگا، اسکی، دوچرخه ثابت، دو و پیاده روی از مفیدترین فعالیت ها برای بدن و ذهن می باشد.

اسپاهای زیبایی

تمرکز اصلی اسپاهای زیبایی بر بدن و درمان های زیبایی مانند ماساژ صورت یا رایحه‌درمانی است.اسپاهای زیبایی عمدتا شامل درمان‌های مبتنی بر آب، مانند اتاق‌های بخار، سونا و استخر آب گرم است.

اقامتگاه‌های سبک زندگی

بازدید از اقامتگاه‌های سبک زندگی عموما بر یک برنامۀ جامع تغییر سبک زندگی متمرکز است و فعالیت‌ها و سمینارهای مرتبط با تناسب اندام، تغذیۀ سالم، مشاوره، تکنیک‌های مدیریت وزن و مدیریت استرس را شامل می‌شود.

اماکن معنوی

بازدید از اماکن معنوی بر پرورش معنوی افراد تاکید دارد. درمان‌های معنوی ممکن است مذهبی یا غیر مذهبی باشند اما همواره عناصر فکری را شامل می‌شوند.

ارسال نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

fa_IRPersian