راهنما سفر به اصفهان در سال ۱۴۰۱
بازدیدها: 1079

راهنمای سفر به اصفهان در سال ۱۴۰۱

اصفهان شهری با اصالت و سرشار از هنر و فرهنگ ایرانی و از توریست پذیرترین شهرهای ایران در مقیاس حتی جهانی است. در مقاله راهنمای سفر به اصفهان، نصف جهان، توضیح کامل و جامعی را در مورد این شهر توریستی و دیدنی در اختیار شما می‌گذاریم. با هتل آسمان همراه باشید.

راهنمای سفر به اصفهان

راهنمای سفر به اصفهان

شهر اصفهان، مرکز استان اصفهان است که جمعیتی بالغ بر ۲,۹۶۱,۲۱۱ نفر دارد.

مردم اصفهان به زبان فارسی و با لهجه شیرین اصفهانی صحبت می‌کنند.

اصفهان از غرب به خمینی‌شهر، از شرق به دشت سگزی، از جنوب به کوه صفه و سپاهان‌شهر و از شمال به شاهین‌شهر منتهی می‌شود.

اصفهان تا زمان ظهور اسلام در ایران، به نام‌های گوناگونی مانند صفاهان، صفویان، سپاهان، سپانه، شهرستان، صفاهان، اسبهان، اسپاهان و… خوانده می‌شده است؛ اما ظاهرا پس از تسلط اعراب بر این منطقه و به‌دلیل نداشتن حرف «پ» در زبان خود، آن را اصفهان نامیدند.

شهر اصفهان در گذر تاریخ از زمان هخامنشیان تا ساسانیان، پس از اسلام، صفویان، قاجاریان و پهلوی، اغلب مرکز حکومت بوده یا به‌لحاظ سیاسی و اقتصادی اهمیت زیادی برای کشور داشته است.

جالب است بدانید که اصفهان و رشت در سال ۱۳۹۴، اولین شهرهای ایران بودند که به شبکه شهرهای خلاق جهان ملحق شدند که زیر نظر یونسکو فعالیت می‌کند. علاوه بر این، از سال ۱۳۸۴ یکم آذرماه هر سال به روز اصفهان اختصاص دارد و برای نماد این روز، از یک نگاره تاریخی روی کاشی‌کاری‌های سردر قیصریه اصفهان استفاده می‌شود که با اقتباس از صورت فلکی برج قوس (آذر ماه) طراحی شده‌ است.

در سال ۲۰۰۶ انتخاب شهر اصفهان به‌عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام نیز افتخار دیگری بود که برای این شهر رقم خورد.

آب و هوا و بهترین فصل سفر به اصفهان

آب و هوای اصفهان، خشک و کویری است. زمستان‌ های سرد و خشک با بادهای سرد و تابستان های گرم و خشک در این شهر حاکم است. بالاترین درجه حرارت در تابستان ۴۰ درجه سانتی گراد است. ولی در بهار و پاییز هوا معتدل‌تر می شود.

از لحاظ جغرافیایی، اصفهان در منطقه نیمه بیابانی قرار دارد. مناطق شمالی و شرقی این استان دارای آب و هوای کویری و مناطق جنوبی آن نیز آب و هوای خنک‌تری دارد. از همین رو بهترین زمان سفر به اصفهان از لحاظ آب و هوایی فصل بهار و پاییز است.

اگر به دنبال فصلی ارزان برای سفر به این شهر تاریخی هستید، پیشنهاد ما زمستان است. اما اگر در هنگام تابستان قصد سفر به این شهر را داشته باشید، توجه کنید که تابستان های اصفهان بسیار گرم خواهد بود و ممکن است همین گرمی هوا اذیتتان کند.

در فصل بهار نیز با خوش آب و هوا ترین فصل تجربه خوبی از سفر را خواهید داشت، اما یکی از فصل های بسیار شلوغ خواهد بود. چون شمار زیادی از گردشگران با به این شهر سفر می کنند و شما باید حوصله شلوغی را داشته باشید.

اصفهان در بهاربهار اصفهان در تابستانتابستان
اصفهان در پاییزپاییز اصفهان در زمستانزمستان

جاهای دیدنی در سفر به اصفهان

در قسمت کویری اصفهان؛ کویر مرنجاب در شهرستان آران و بیدگل قرار دارد. کویر ورزنه و آبشار آب ملخ، آبشار نیاسر، منطقه حفاظت‌ شده گلستان کوه، پارک ملی کلاه قاضی، چشمه و آبشار لادر، آبشار طامه و غار پریان از جاذبه‌ های طبیعی اصفهان هستند. اما جاذبه های تاریخی این شهر زبان زد عام و خاص بوده و خیلی از گردشگران را از جای جای دنیا به سوی خود جذب می کنند.

میدان نقش جهانمیدان نقش جهان مسجد جامع اصفهانمسجد جامع اصفهان پل خواجوپل خواجو سی و سه پلسی و سه پل
آتشگاه اصفهانآتشگاه اصفهان منار جنبانمنار جنبان کلیسای وانککلیسای وانک میدان جلفامیدان جلفا
موزه موسیقیموزه موسیقی کاخ هشت بهشتکاخ هشت بهشت کوه صفهکوه صفه عمارت عالی قاپوعمارت عالی قاپو

همچنین می توانید برای آشنایی بیشتر با جاذبه های گردشگری اصفهان، مقاله جاذبه های گردشگری اصفهان را مطالعه کنید.

طریقه سفر به اصفهان

مسیر هوایی: برای سفر به شهر اصفهان از طریق هواپیما می توانید به راحتی با خرید اینترنتی بلیط ارزان هواپیما به فرودگاه بین المللی شهید بهشتی اصفهان برسید که یکی از شلوغ ترین فرودگاه های ایران به شمار می‌ رود. از این فرودگاه به اکثر شهرهای ایران و برخی کشورهای خارجی پرواز دایر است.

طول سفر هوایی از تهران به اصفهان ۳۳۸ کیلومتر بوده و مدت زمان آن نیز ۵۵ دقیقه است.

مسیر زمینی: امکان سفرهای زمینی نیز از تمامی شهرهای بزرگ و کوچک به مقصد اصفهان با اتوبوس وجود دارد. برای سفر زمینی از تهران به اصفهان دو مسیر قدیمی و آزاد راه وجود دارد. راه قدیمی از تهران به قم، سلفچگان و اصفهان انجام می گیرد و آزاد‌راه نیز از تهران آغاز می‌ شود و از راه کاشان به اصفهان می رسد.

سفر زمینی از تهران شامل دو مسیر است. مسیر قدیمی ۴۴۸ کیلومتر و مسیر دوم نیز ۴۳۱ کیلومتر است. به طور میانگین این مسیر حدود ۵ ساعت طول می کشد.

مسیر ریلی: برای سفر ریلی نیز تقریبا از اکثر شهرهای بزرگ ایران به مقصد اصفهان امکان سفر با قطار وجود دارد. مسیر ایستگاه های تهران تا اصفهان عبارتند از جمکران، کاشان، بادرود، اصفهان، زرین شهر.

طول سفر با قطار نیز ۴۱۰ کیلومتر بوده و حدودا ۷ ساعت طول می کشد.

حمل و نقل عمومی در اصفهان

حمل و نقل عمومی در شهر اصفهان فعال بوده و خیلی از مسیرها و جاذبه ها دسترسی آسانی دارند بنابراین جابجایی در شهر اصفهان بسیار آسان است، زیرا حمل و نقل عمومی در اصفهان شامل مترو، اتوبوس های تندرو، تاکسی، تاکسی های آنلاین، دوچرخه و حتی درشکه و اسب است.

همچنین به دلیل نزدیک بودن جاذبه های گردشگری در اصفهان می توانید با رسیدن به یک منطقه بقیه مسیر را پیاده طی کنید.

در ضمن یکی از نکات مهم در سفر به اصفهان آشنایی با اصفهان کارت است که نوعی کارت اعتباری بوده و برای پرداخت هزینه های حمل و نقل عمومی در اصفهان استفاده می شود. حتی با اصفهان کارت می‌ توانید از برخی مکان های دیدنی شهر مانند باغ پرندگان و آکواریوم اصفهان بازدید کنید. این کارت ها را می توانید از باجه های اتوبوسرانی در کنار ایستگاه های اتوبوس تهیه کرده و تا ۲۰ هزار تومان قابلیت شارژ دارند.

مترو: متروی اصفهان نیز هنوز تکمیل نشده است و فقط در مسیرهای محدودی فعالیت دارد.

اتوبوس: اصفهان به سیستم اتوبوس های پرسرعت (BRT) مجهز است و تقریبا تمام سطح شهر را پوشش می دهد. برای پرداخت هزینه اتوبوس ها باید حتما اصفهان کارت تهیه کنید.

تاکسی: تاکسی های اصفهان نیز یکی از بهترین وسایل نقلیه در اصفهان محسوب می شوند که این تاکسی ها خود چندین نوع دارند؛ تاکسی های ویژه فرودگاه، تاکسی مدارس، تاکسی بی سیم، تاکسی گردشگری، تاکسی ویژه پایانه های مسافربری و تاکسی های آنلاین.

دوچرخه: شاید به نظرتان جالب بیاید که در اصفهان به عنوان وسیله نقلیه عمومی از دوچرخه استفاده کنید، برای این کار باید به خانه دوچرخه بروید و دوچرخه مورد نظرتان را به صورت ساعتی اجاره کنید.

فرودگاه، ایستگاه راه آهن و پایانه اتوبوسرانی اصفهان

نشانی فرودگاه اصفهان: اصفهان، بزرگراه چمران، بزرگراه فرودگاه، فرودگاه بین‌المللی شهید بهشتی اصفهان. فرودگاه اصفهان با اینکه بیرون از شهر اصفهان قرار دارد اما برای دسترسی به مرکز شهر می توانید از تاکسی های فرودگاه یا تاکسی های آنلاین استفاده کنید که حدودا نیم ساعت راه خواهید داشت.

پایانه های اتوبوسرانی اصفهان ۴ تا هستند:

پایانه کاوه: در شمال شهر اصفهان قرار دارد. کاوه اصلی‌ ترین ترمینال اصفهان محسوب می‌ شود و اکثر اتوبوس ها از شهرهای مختلف به این پایانه سفر می کنند.

پایانه صفه: در جنوب شهر اصفهان و در واقع ابتدای جاده اصفهان شیراز قرار دارد و بعد از ترمینال کاوه، مهم‌ ترین ترمینال اصفهان به شمار می رود.

پایانه جی: در شرق اصفهان قرار گرفته و سفرهای مسیر تهران و یزد از این ترمینال انجام می گیرد.

پایانه زاینده رود: در غرب اصفهان در بلوار میرزا کوچک‌ خان‌ جنگلی واقع شده است.

نشانی ایستگاه راه آهن اصفهان: اصفهان، میدان آزادی، خیابان هزار جریب، پنج کیلومتری جاده اصفهان به شیراز، رو به روی شهر جدید سپاهان

هتل ها و محل های اقامتی برای سفر اصفهان

با توجه به توریستی‌بودن شهر اصفهان، هتل‌های زیادی در آن فعالیت می‌کنند که طیف وسیعی از مهمان‌سراهای ارزان تا هتل‌های میان‌رده و هتل‌های لوکس و گران را شامل می‌شوند. از جمله این هتل های لوکس و با کیفیت می‌توان به هتل آسمان اشاره کرد.

ضمن اینکه علاقه‌مندان به اقامتگاه‌های بوم‌گردی می‌‌توانند تجربه جذاب و منحصربه‌فردی را در اقامتگاه های بوم‌گردی در ورزنه اصفهان، داشته باشند.

هتل آسمانهتل آسمان اقامتگاه های بوم‌گردیاقامتگاه های بوم‌گردی

غذاهای محلی اصفهان

در سفر به اصفهان گردشگران می‌توانند به‌واسطه انواع و اقسام غذاهای خوشمزه از دسرها تا آش‌های محلی، لذت فوق العاده ای را تجربه کنند. مطمئنا بریان یا بریونی اصفهان حرف اول را در غذاهای این خطه از ایران می‌زند. خورش ماست هم شهرت زیادی بین مردم بومی و گردشگران دارد.

از دیگر غذاهای محلی اصفهان می‌توان به کباب مشتی (کباب زردک)، کله جوش، حلیم بادمجان، قیمه ریزه، یخنی لوبیا (گوشت لوبیا)، نخودآب، حلیم ماش و قمری و کوفته شویدباقالی اشاره کرد.

نمی‌توان از غذاهای اصفهان حرف زد و صحبتی راجع به آش‌های خوشمزه آن نکرد. آش شوربای سبزی، آش سماق، اوماج چغندر، حلیم شیر، آش اوماج و… تنها گوشه‌ای از آش‌های اصفهان هستند.

دوغ با گوشفیل نیز یکی دیگر از خوراکی‌های مخصوص اصفهان است که برای تعادل گرمی و سردی، با هم میل می‌شوند.۹

بریونی اصفهانبریونی اصفهان
آش شوربای سبزیآش شوربای سبزی دوغ و گوشفیلدوغ و گوشفیل

آداب و رسوم مردم اصفهان

آیین قالی‌شویان مشهد اردهال، یکی از معروف‌ترین مراسم هایی است که در استان اصفهان برگزار می‌شود، که همه ساله در روستای خاوه اردهال برگزار می‌شود؛ یکی از آیین‌های سنتی و مذهبی ثبت‌شده در میراث فرهنگی ناملموس یونسکو که به‌عنوان تنها آیین مذهبی اسلامی، به تقویم شمسی (دومین جمعه مهرماه) است.

شرکت‌کنندگان این مراسم، یکی از قالی‌های امامزاده سلطان علی بن محمد باقر (ع) را به یاد قالی که پیکر امامزاده در زمان شهادت در آن پیچیده شده بود، در چشمه‌ای می‌شویند؛ گروهی نیز به‌نشانه نبرد نمادین با قاتلان امامزاده، چوب‌‌دست‌های خود را در هوا تکان می‌دهند. قدمت این آیین سنتی به ۱۰۰۰ سال می‌رسد.

در گوشه‌ای دیگر از این استان، یکی از بزرگ‌ترین تعزیه‌های ایران در نوش‌آباد شهرستان آران و بیدگل برگزار می‌شود. خیمه کوبی و تعزیه در نوش‌آباد قدمتی بالغ بر ۱۰۰ سال دارد و در فهرست میراث معنوی کشور ثبت شده است.

رسم جالب آتش‌‌افروزی و جل‌جلانی نیز در شب‌های هفدهم، هجدهم و نوزدهم دی‌ در نطنز و آبادی‌های آن اجرا می‌شود؛ به‌ این ترتیب که مردم آتش بزرگی روی تپه بلند شهر روشن می‌کنند و متعقدند که رسیدن روشنایی این آتش به درختان باعث پربارترشدن آن‌ها می‌شود.

مراکز خرید اصفهان

اصفهان، شهری مملو از بازارها و مراکز خرید است. در ادامه به معرفی برخی از این مراکز خرید سنتی و مدرن می پردازیم:

سیتی سنترسیتی سنتر مرکز خرید جلفامرکز خرید جلفا مرکز خرید پارکمرکز خرید پارک مرکز خرید کوثرمرکز خرید کوثر
بازار قیصریهبازار قیصریه مرکز خرید اوسانمرکز خرید اوسان مرکز خرید ارگ عظیم جهان نمامرکز خرید ارگ عظیم جهان نما بازار بزرگ حکیمبازار بزرگ حکیم

سوغاتی های اصفهان

شهر اصفهان، مهد صنایع دستی در ایران است و این موضوع زبان زد مردم در سراسر کشور و حتی دنیا نیز هست.

میناکاری، ادوات مسی، قلم‌زنی، پارچه‌های قلم‌کاری، خاتم کاری، فیروزه‌کوبی، ملیله‌کاری، قالی، سفال و سرامیک و… تنها بخشی از صنایع‌ دستی اصفهان هستند که به‌عنوان سوغات می‌توانید تهیه کنید.

صنایع دستی اصفهان

برای آشنایی بیشتر با صنایع دستی اصفهان، این مقاله رو مطالعه نمایید.

در این شهر همچنین، سوغاتی‌های خوراکی نیز به‌وفور یافت می‌شود؛ از گز و پولکی گرفته تا شیرینی برشتوک، شیرینی برنجی، سوهان عسلی، نبات و گلاب قمصر کاشان و همین طور عسل فریدون‌شهر و خوانسار را نیز می‌توانید به‌عنوان سوغات اصفهان تهیه کنید.

سوهان عسلیسوهان عسلی پولکیپولکی گزگز

شماره تلفن های ضروری اصفهان

کد تلفن شهر: ۰۳۱

فرودگاه: ۱۹۹ و ۳۵۲۷۵۰۵۰-۰۳۱

بیمارستان ها و مراکز درمانی اصفهان:

بیمارستان امین: ۳۴۴۵۵۰۵۱-۰۳۱

بیمارستان مهرگان: ۳۲۳۳۰۰۴۳-۰۳۱

بیمارستان سینا: ۳۲۲۰۵۰۲۵-۰۳۱

در صورتی که مایل هستید سفری را به اصفهان برنامه ریزی کنید، می‌توانید با برنامه سفر یک روزه به اصفهان همراه باشید.

ارسال نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

fa_IRPersian