گردشگری امارات
بازدیدها: 1659

گردشگری در دبی؛ در مسیر توسعه۱

اگر شما متولد دهه‌های چهل یا پنجاه باشید، به خوبی سیر تحولات گردشگری در دبی را متوجه خواهید بود. امارات کشوریست که به یک باره با یک برنامه‌ریزی صحیح و اصولی توانست خودش را به سرعت در مسیر توسعه قرار دهد. این مقاله که اولین مقاله از سری مقالات در مسیر توسعه‌ی است، به بررسی سیر تحولات توسعه‌ی گردشگری در دبی خواهد پرداخت. 

همراه مجله‌ی گردشگری گروه هتل‌های آسمان باشید! 

تاریخچه گردشگری در دبی: 

تا حدود ۸۰ سال پیش «دبی» فقط از ۴ چیز تشکیل شده بود:

صحرا، کوه ها، دریا و ماهیگیرانش. در این کشور تنها منابعی که برای معیشت وجود داشت خرما، مروارید و غذاهای دریایی بود. در آن زمان مردم دبی به غواصی مروارید وابسته بودند چرا که منطقه خلیج فارس به مرواریدهای طبیعیش معروف است.

تا اینکه در سال ۱۹۵۸ شیخ رشید بن سعید آل مکتوم حاکم دبی شد، شیخ رشید نیروی محرکه نوسازی و ساخت و ساز دبی مدرن شد. او تا زمان درگذشتش در سال ۱۹۹۰ امیر دبی بود و پایه‌های توسعه‌ی گردشگری در دبی توسط او گذاشته شده است. 

در اواخر دهه ۱۹۶۰ اعلامیه‌ای از سوی بریتانیا منتشر می‌شود مبنی بر اینکه کشور امارات از حمایت دولت این کشور خارج شده است. پس از این واقعه در سال ۱۹۷۱ با ائتلاف پادشاهی‌های کوچک امارات متحده عربی تأسیس می‌شود تا در امور دفاعی و اقتصادی به یکدیگر کمک کنند. 

به این ترتیب چشم اندازها و رویاهای مشترک ترسیم می‌شوند و در نهایت «نفت» بازیگر اصلی بازی برای امارات می‌شود. اماراتی ها با کشف نفت در سال ۱۹۶۶ و ارسال اولین محموله در سال ۱۹۶۹، بودجه لازم را برای تحقق بخشیدن به چشم اندازهای خود به دست می‌آورند. 

پیشرفت گردشگری در دبی:

طبق آمار منتشر شده در سایت فهم رسانه‌ی جهانی گردشگری در دبی از رتبه ۷۷ در سال ۲۰۰۷ به رتبه ۲۶ در سال ۲۰۱۵ رسیده است و پس از آن تا سال ۲۰۱۹ به رشد صعودی خود ادامه داده و در حال حاضر در رتبه‌ی چهارم قرار دارد.

اتوبان شیخ زاید در طول ۴۰ سال

پس از سال ۲۰۱۹ با شیوع کوید این سال گردشگری در دبی نیز به مانند دیگر نقاط دنیا دچار افتی محسوس شد ولی با این حال گردشگری در دبی به نسبت سایر شهرهای دنیا به سیر صعودی خود ادامه داده و توسعه‌ی خود را متوقف نساخت.

توسعه گردشگری در دبی توانسته است به ‌طور مستقیم ۳۱۷ هزار و ۵۰۰ شغل در دبی و دیگر شهرهای امارات ایجاد کند که این رقم ۵.۴ درصد از کل مشاغل این کشور را پوشش می‌دهد.

در سال ۲۰۱۸ ، فرودگاه بین المللی دبی از ۸۹.۱ میلیون مسافر پذیرایی کرد تا به سومین فرودگاه محبوب جهان در کنار فرودگاه بین المللی هارتسفیلد – جکسون در آتلانتا و فرودگاه بین المللی پکن تبدیل شود.

شش بازار اصلی دبی در سال ۲۰۱۹، هند ، عربستان سعودی ، انگلستان ، عمان ، چین و روسیه بودند که با هم بیش از ۷ میلیون بازدید کننده داشتند. گردشگران هندی با نزدیک به دو میلیون بازدید در رده نخست بازدید کنندگان دبی قرار گرفتند.

و به این ترتیب با اینکه رویای شیوخ دبی با فروش نفت آغاز شد ولی پیشرفت گردشگری در دبی آن ها را به تنها دولتی در خلیج فارس بدل کرده که درآمدشان به درآمد فروش منابع هیدروکربنی وابسته نیست و حدود ۹۴ درصد از سرانه‌ی سالیانه‌ی خود را از منابع غیر نفتی تأمین می‌کنند.

گردشگری در دبی

طبق گزارشی که سایت مشاور سفر ارائه کرده است، دبی نه تنها رکورددار ورود گردشگر است بلکه مطلوبیت بالایی را برای بازدیدهای آینده و قرار گرفتن در”لیست آرزوهای سفر” به خود اختصاص داده است.

موضوعی که به نظر می‌رسد بسیار به پیشرفت گردشگری در دبی کمک کرده است ایجاد فرهنگ پذیرش عقاید دیگر ملت‌ها یا به اصطلاح چند فرهنگی (multi culturitaion) شدن این شهر، به ویژه در برابر تنوع مذهبی است. 

البته چند فرهنگی پدیده‌ی فرهنگی نوظهوری نیست و از دیر باز در تمدن‌های کهنی مثل ایران نیز وجود داشته است و جالب آنکه تاریخ نشان داده است که در هر برهه‌ای که این موضوع بیشتر مورد توجه قرار گرفته است، رشد اقتصادی و رفاهی نیز بالاتر بوده است. 

چند فرهنگی دبی

اثر زیر ساخت گردشگری در دبی:

فرودگاه بین‌المللی دبی در فضایی به وسعت ۲ هزار و ۹۰۰ هکتار در سال ۲۰۱۷ توانسته است انتقال ۸۸ میلیون مسافر، ۲.۶۵ میلیون تن بار و پرواز ۴۰۹ هزار و ۴۹۳ هواپیما را در کارنامه ثبت کند و به‌ این‌ ترتیب براساس رده‌ بندی شورای بین‌المللی فرودگاه‌ها سومین فرودگاه پرتردد جهان لقب گرفت.

شرکت هواپیمایی امارات هم که بزرگ‌ ترین شرکت هواپیمایی در خاورمیانه است، تا پیش از بحران کرونا به‌ طور هفتگی بیش‌‌ از ۳ هزار پرواز را از فرودگاه بین‌المللی دبی به بیش‌ از ۱۴۰ شهر در ۸۱ کشور در ۶ قاره جهان انجام می‌داد. این برند سهم بزرگی در رشد دبی داشته است و موقعیت جغرافیایی دبی نیز به آن کمک می کرد تا به مرکز اصلی بسیاری از پروازهای طولانی تبدیل شود. دولت دبی دریافت که مسافران بین المللی در طول پروازهای طولانی ۱۵-۲۵ ساعته نیاز به توقف دارند و این مسافران از نظر گردشگری بالقوه طیف وسیعی هستند. بنابراین توانست با جذب این جمعیت به فرودگاه دبی ، درآمد زیادی کسب کند.

این شرکت در حال حاضر نزدیک به ۳۰۰ هواپیمای فعال و بیش از ۱۸ هزار خدمه پرواز دارد. همچنین حامی بسیاری از رویدادها و باشگاه های بزرگ ورزشی است که با نام و نشان بسیاری از آنها آشنایی داریم، از جمله:

باشگاه رئال مادرید اسپانیا

باشگاه آ. س میلان ایتالیا

باشگاه پاری سن ژرمن فرانسه

باشگاه آرسنال انگلستان

مسابقات جهانی سوارکاری اسب‌های اصیل دوبی

مسابقات سوارکاری ملبورن استرالیا

امارات بیش از ۷۱۷ هتل دارد و در مجموع ۱۸۸۰۳۹ اتاق را ارائه می دهد. این اتاق ها در طیف وسیعی از قیمت در دسترس و پذیرای همه افراد، از جهانگردان لوکس گرفته تا مسافران اقتصادی هستند. همچنین اخیرا امارات متحده عربی، طرح ویزای چند بار ورود را برای مدت پنج سال برای همه ملیت ها ارائه داد.

برج خلیفه در قلب دبی

پیشرفت گردشگری در دبی:

در سال ۲۰۱۸ ، فرودگاه بین المللی دبی از ۸۹.۱ میلیون مسافر پذیرایی و این شهر را به سومین فرودگاه محبوب جهان در کنار فرودگاه بین المللی هارتسفیلد – جکسون در آتلانتا و فرودگاه بین المللی پکن تبدیل کرد.

شش بازار اصلی دبی در سال ۲۰۱۹، هند ، عربستان سعودی ، انگلستان ، عمان ، چین و روسیه بودند که با هم بیش از ۷ میلیون بازدید کننده داشتند. گردشگران هندی با نزدیک به دو میلیون بازدید در رده نخست بازدید کنندگان دبی قرار گرفتند.

امارات تنها دولتی در خلیج فارس است که به درآمد هیدروکربن وابسته نیست و حدود ۹۴ درصد درآمد را از منابع غیر نفتی تأمین می کند.

دبی نه تنها رکورددار ورود گردشگر است بلکه مطلوبیت بالایی را برای بازدیدهای آینده و قرار گرفتن در”لیست آرزوهای سفر” دارد.

سطح بالای تحمل چند فرهنگی دبی ، به ویژه در برابر تنوع مذهبی ، به پیشرفت گردشگری این شهر کمک بسیاری کرده است.

دبی
دبی

تبلیغات و بازاریابی:

نمایشگاه ها و رویدادها ، برای هر مقصدی اهمیت فزاینده ای پیدا می کند. به طور معمول ، دبی از رویدادها برای تغییر و تقویت جایگاه برند خود استفاده می کند. سازمان تأسیس رویدادها و تبلیغات دبی، وظیفه دارد تا در طول سال دبی را به عنوان مقصد رویدادها ( در کنار دیگر تبلیغات دلایل سفر به دبی ) تبلیغ کند. این سازمان از رویدادهایی مانند جشنواره خرید دبی ، شگفتی های تابستانی دبی ، اعیاد در دبی از جمله ماه رمضان پشتیبانی می کند. حمایت مالی از رویدادها توسط دولت به شدت مورد توجه قرار گرفته است. به خصوص امارات متحده عربی آن را در استراتژی بازاریابی خود با حمایت مالی از بسیاری رویدادهای ورزشی جای داده است.

دپارتمان گردشگری و بازاریابی دبی، اخیرا کمپین خود را با بازیگرانی هالیوود همچون گوئینت پالترو، کیت هادسون و زو سالدانا آغاز کرده است. در این کمپین، فیلمی تبلیغاتی تهیه شده با عنوان A Story Takes Flight و شامل بازیگرانی است که یک سفر اکتشافی،پر از الهام ، کشف و ارتباطات انسانی را از دبی آغاز میکنند. همچنین ویدئوهای تبلیغاتی با هشتگ #Be my Guest (#مهمان من باش) با حضور شاهرخ خان در قسمت های مختلف، به معرفی و تشویق مخاطبان هندی برای سفر به دبی میپردازند.

ارزیابی ها نشان داده که رشد چشمگیر صنعت گردشگری در دبی به دلیل فعالیتهای بازاریابی تهاجمی است. این موفقیت همچنین با در دسترس بودن منابع مالی، انواع ابزارهای بازاریابی، ارتباطی و همچنین تفکر بلند پروازانه به وقوع پیوسته است.

ارسال نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

fa_IRPersian